Home
14. juli - Vegard med oliven

Man tager hva man haver: Vegard demonstrerer ved hjep av en oliven hvordan vi kan zoome ut fra knaggene (Nivå 1-identitet) og skape rom for det som virkelig er viktig for oss (Nivå 2- en dypere identitet)

Er jeg sånn som andre sier at jeg er? Hva hvis det andre sier at jeg er, spriker i alle retninger? Hvem er jeg da?

Jeg kan ikke tenke på min tidligere kollega Vegard, uten å tenke ”Ukulele”. Det gjorde noe med stemningen når vi hørte sang og musikk fra naborommet. På virkelig gode dager tok han turen innom og fikk oss med på allsang.

14. juli - Vegard med ukulele

Men er Ukulelen en del av hans identitet, fordi jeg forbinder ham med det?

Bare hvis han kjenner seg igjen i det. Identitet er forståelsen vi har av oss selv.

Identiteten er et instrument som består av mange strenger. Mange av oss spiller bare på noen få strenger. – Først når vi lærer å kjenne vår sanne identitet, kan vi ta i bruk alle strengene. Og vet du hva det er? spør han. Uten å vente på respons, puster han ordet ut i et stort smil: – FRIGJØRENDE!

Når jeg stiller spørsmål om det er en risiko å bli navlebeskuende, rister han på hodet. – Det å komme i kontakt med sin egen, sanne identitet er ALLTID en gave til de rundt oss også. Vet du hvorfor? Han ser lurt på meg. Jeg har en anelse, og jeg har rett. – Det er FRIGJØRENDE for dem også, ler han.

Vegard er glødende opptatt av temaet identitet. I 2011 startet han Coachingpartner, et coachinghus som hjelper både privatpersoner og bedrifter med å avdekke hva som virkelig betyr noe. Han snakker engasjert om visjoner, verdier, refleksjon og tilstedeværelse.

Vegard skiller mellom to nivåer av identitet.

1) Nivå 1: Knaggene våre

Typiske knagger vi selv og andre bruker til å beskrive oss, som for eksempel nasjonalitet, kjønn, alder, kultur, seksuell orientering, DNA, fingeravtrykk, evner, egenskaper, roller.

Dersom vi ikke kjenner oss selv på et dypere nivå, kan endringer på knaggenivået rokke ved vår definisjon av oss selv, føre til verdikonflikter og true vår følelse av tilhørighet.

2) Nivå 2: En dypere identitet

Hvis du tegner en sirkel med deg selv i midten og alle knaggene rundt. Hva er det i deg som observerer knaggene og kjenner etter om de passer?

Vegard refererer til det som en universal, tidløs dimensjon.

Jeg forstår det som en dypere bevissthet.

(PS! Del 2 kommer i morgen; da kan du lese mer om HVORDAN du kan komme i kontakt med din sanne identitet og hvordan jeg sikret meg et nytt møte med Vegard ”Ukulele” Olsen).

For mer informasjon om Coachingpartner, se http://www.coachingpartner.net

I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free (Lyrics)

I wish I knew how
It would feel to be free
I wish I could break
All the chains holdin’ me
I wish I could say
All the things that I should say
Say ’em loud say ’em clear
For the whole ’round world to hear

I wish I could share
All the love that’s in my heart
Remove all the bars
That keep us apart
I wish you could know
What it means to be me
Then you’d see and agree
That every man should be free

I wish I could give
All I’m longin’ to give
I wish I could live like I’m longing to live
I wish I could do all the things that I can do
And though I’m way over due
I’d be startin’ a new

Well I wish I could be
Like a bird in the sky
How sweet it would be
If I found I could fly
Oh I’d soar to the sun
And look down at the sea

Then I’d sing ’cause I’d know yeah
And I’d sing ’cause I’d know yeah
And I’d sing ’cause I’d know

I’d know how it feels
I’d know how it feels to be free
Yeah, yeah I’d know how it feels
Yes, I’d know
I’d know how it feels, how it feels
To be free, oh lord

2 thoughts on “14. juli – Jakten på min sanne identitet

  1. Pingback: 15. juli – Jakten på min sanne identitet – Del 2 | Marianne Wahl-Larsen

  2. Pingback: 16. juli – Jakten på min sanne identitet – Del 3 av 3 | Marianne Wahl-Larsen

Leave a comment