Home

Vegard Olsen, grunnlegger av Coachingpartner – http://www.coachingpartner.net

(OBS! Dette er del 2, du kan lese del 1 her)

Vegard snakker om fullstendig tilstedeværelse som et resultat av kontakt med en dypere bevissthet. En essensiell del av vår identitet som mange ikke tenker på.

– Når du og jeg sitter her på brygga, ser utover elven og er oss selv, fullt og helt, da opphører etter hvert de ulike knaggene (definisjonene av oss selv) og vi kan kjenne en tilhørighet og en forbindelse som er tidløs. Hvis vi kommer tilbake om 30 år, kan vi få akkurat den samme følelsen, uansett hvordan vi ytre sett har forandret oss, sier Vegard.

Jeg fester meg ved at vi skal treffes igjen om 30 år, og gjør meg et mentalt notat av datoen 12. juli 2045.

– Mange er uenige om mye innen psykologi og selvutvikling, fortsetter Vegard. – Men coacher, filosofer, psykologer og veiledere er alle enige om den enorme verdien av bevisstgjøring og refleksjon.

Men HVORFOR? spør jeg. Jeg er ikke typen som bare setter meg ned og reflekterer.

Han ser på meg.

– Kan du huske en gang du har blitt skikkelig lytta til?

Det kan jeg.

– Føltes det bra?

Det gjorde det.

– Og hvor ofte lytter du skikkelig til deg selv?

Eh, han treffer en nerve.

– Hvis du syns det er fint å kjenne at andre virkelig lytter til deg, hvor fint tror du det er å kjenne at du virkelig lytter til deg selv?

Det begynner å ane meg at det nok ville gjøre meg godt å virkelig kjenne etter innimellom. Hvem er JEG, uavhengig av alle definisjonene? Kan det være at jeg er redd for å finne noe? Noe inni meg, som ikke stemmer med knaggene? For hva gjør jeg da?

– Du er i tilfelle ikke alene, trøster han. – Det er mange ting vi føler at vi er, men som vi ikke tillater oss å være. Kanskje tilpasser vi oss for å leve opp til strengt definerte normer. Kanskje lever vi i en slags benektelse. Samfunnet vårt heier voldsomt på alt som har med logisk sans og fornuft å gjøre, så mange har lært seg å være kritiske og opplever at det er lettest å ta den rollen.

Men å være åpen kan være lett også, påstår Vegard.

Les tredje og siste del i morgen der Vegard blant annet svarer på spørsmålet: “Hva hvis jeg oppdager noe som er viktig for meg, men ikke ønsker å gjøre store endringer i livet?”

Smak av honning (tekst)

Mange lever kun for penger
Som de faktisk ikke trenger
Jobber både natt og dag
I et evig statusjag
Men hva blir det så igjen
Av det søte liv min venn

Å ligge på et svaberg og bare være til
Og kjenne solen varme i en luft som er så mild
Det er hva jeg kaller en smak
Av honning
Å vite at man ikke har behov for noen ting
Nei bare kjenne gleden for alt som er omkring
Det er hva jeg kaller en smak
Av honning

One thought on “15. juli – Jakten på min sanne identitet – Del 2

  1. Pingback: 16. juli – Jakten på min sanne identitet – Del 3 av 3 | Marianne Wahl-Larsen

Leave a comment